«Ναρκοπέδιο» για τη συμφωνία το Ορμούζ

Προειδοποιήσεις από τους Φρουρούς της Επανάστασης, που αξιώνουν τον έλεγχο της ναυσιπλοΐας στα Στενά

3' 37" χρόνος ανάγνωσης

Πλάι στον πόλεμο του Λιβάνου, ο έλεγχος των Στενών του Ορμούζ αναδεικνύεται στη δεύτερη ενεργό νάρκη, που απειλεί να ανατινάξει την εύθραυστη διαπραγμάτευση μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης μετά την υπογραφή της προσωρινής συμφωνίας. Οι Φρουροί της Επανάστασης, επίλεκτη δύναμη του ιρανικού στρατού με κομβικό ρόλο στο σύστημα εξουσίας, προειδοποίησαν χθες ότι ο μόνος επιτρεπόμενος δρόμος για τον διάπλου των Στενών περνάει μέσα από τα ιρανικά χωρικά ύδατα και ότι θα υπάρξουν μέτρα για τους παραβάτες.

Η ιρανική απειλή ήρθε τη στιγμή που η διεθνής ναυσιπλοΐα μέσω των Στενών, η οποία είχε διακοπεί στη διάρκεια του πολέμου, έδινε ισχυρά σημάδια ομαλοποίησης. Την Τετάρτη πέρασαν από το Ορμούζ 70 πλοία, συμπεριλαμβανομένων 29 τάνκερ, έναντι συνολικά 130 πλοίων που διέρχονταν κατά μέσον όρο κάθε ημέρα πριν από την έναρξη των εχθροπραξιών. Τα ενθαρρυντικά νέα είχαν αντανάκλαση στις διεθνείς αγορές, με την τιμή του πετρελαίου Brent να πέφτει χαμηλότερα και από τα προ του πολέμου επίπεδα.

Θαλάσσια διαδρομή

Ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας χρησιμοποιεί μια νότια, εναλλακτική διαδρομή που περνάει μέσα από τα χωρικά ύδατα του Ομάν, ώστε να διευκολύνει την έξοδο των περίπου 600 πλοίων που παραμένουν εγκλωβισμένα. Ωστόσο, οι Φρουροί της Επανάστασης τόνισαν με τη χθεσινή ανακοίνωσή τους ότι «αυτή η διαδρομή είναι απαράδεκτη και επικίνδυνη», επιμένοντας ότι η συνεργασία με τις ιρανικές αρχές είναι «υποχρεωτική» για όλα τα πλοία.

Αν το Ιράν απειλήσει ή εμποδίσει πλοία στα Στενά του Ορμούζ, «τότε θα έχουμε πρόβλημα», προειδοποίησε ο Αμερικανός ΥΠΕΞ Μάρκο Ρούμπιο από το Μπαχρέιν, όπου πραγματοποιούσε επίσημη επίσκεψη. «Κανένα κράτος στη Γη δεν έχει δικαίωμα να επιβάλει χρηματικό αντίτιμο για τη χρησιμοποίηση οδών διεθνούς ναυσιπλοΐας», τόνισε ο Αμερικανός αξιωματούχος, προσθέτοντας ότι το σύνολο των αραβικών κρατών του Κόλπου αντιτίθεται στην επιβολή διοδίων.

Το Ιράν σχεδιάζει την επιβολή τελών για τις υπηρεσίες ναυσιπλοΐας που προσφέρει στα διερχόμενα πλοία και βρίσκεται σε διαβούλευση με το Ομάν για την από κοινού διαχείριση των Στενών και των συνακόλουθων εσόδων. Το θέμα αυτό συζητήθηκε εκ νέου χθες σε τηλεφωνική επικοινωνία του Ιρανού ΥΠΕΞ Αμπάς Αραγκτσί με τον ομόλογό του από το Ομάν, Μπαντρ αλ Μπουσαΐντ.

Επεισοδιακή ήταν η συνάντηση Τραμπ με γερουσιαστές του Ρεπουμπλικανικού Kόμματος στο Καπιτώλιο.

Το Μπαχρέιν, όπου βρίσκεται η βάση του αμερικανικού Πέμπτου Στόλου, ήταν ο τρίτος σταθμός της περιοδείας Ρούμπιο στον Κόλπο, η οποία ολοκληρώθηκε χθες – είχαν προηγηθεί τα Εμιράτα και το Κουβέιτ. Βασικός στόχος του Αμερικανού αξιωματούχου ήταν να καθησυχάσει τους συμμάχους των ΗΠΑ στην περιοχή για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η προκαταρκτική συμφωνία της χώρας του με το Ιράν.

«Θέλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι στις όποιες αποφάσεις μας κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων (με τους Ιρανούς), τα συμφέροντα των εταίρων και συμμάχων μας στην περιοχή θα λαμβάνονται πάντα υπόψη», δήλωσε ο Ρούμπιο στη διάρκεια συνόδου του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου, οργανισμού που περιλαμβάνει έξι αραβικά κράτη (Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κουβέιτ, Κατάρ, Ομάν, Μπαχρέιν).

Στο μέτωπο του Λιβάνου, η εκεχειρία μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ που άρχισε το βράδυ του Σαββάτου εξακολουθούσε σε γενικές γραμμές να τηρείται, αν και η κατάσταση παρέμενε επισφαλής. Αξιωματούχος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ δήλωσε ότι το Ισραήλ άρχισε να αποσύρει στρατιωτικές δυνάμεις από τμήματα της «ουδέτερης ζώνης» που ελέγχει στον νότιο Λίβανο και κάλεσε τον κυβερνητικό στρατό του Λιβάνου να αναλάβει τον έλεγχο των εν λόγω περιοχών. Ωστόσο, τόσο το Ισραήλ όσο και η κυβέρνηση της Βηρυτού διέψευσαν τον Αμερικανό αξιωματούχο. Μάλιστα, οι Ισραηλινοί επανέλαβαν ότι δεν σκοπεύουν να αποχωρήσουν από τον νότιο Λίβανο.

Αγρια κόντρα

Την Τετάρτη, η κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση του Ντόναλντ Τραμπ με τους γερουσιαστές του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος εξελίχθηκε με επεισοδιακό τρόπο. Αμερικανικά μέσα ανέφεραν, επικαλούμενα παρόντες γερουσιαστές, ότι ο Αμερικανός πρόεδρος αντάλλαξε οργισμένα σχόλια και κραυγές με τον γερουσιαστή Λουιζιάνας Μπιλ Κάσιντι, ο οποίος είχε χαρακτηρίσει τον πόλεμο με το Ιράν «τη χειρότερη γκάφα στην αμερικανική εξωτερική πολιτική εδώ και δεκαετίες». Ο Κάσιντι είναι έντονα δυσαρεστημένος με τον Τραμπ γιατί υποστήριξε τον εσωκομματικό του αντίπαλο στις εκλογές για το χρίσμα των Ρεπουμπλικανών ενόψει της αναμέτρησης του Νοεμβρίου και ήταν ένας από τους τέσσερις Ρεπουμπλικανούς που ψήφισαν μαζί με τους Δημοκρατικούς απόφαση της Γερουσίας για τον περιορισμό των εξουσιών του προέδρου αναφορικά με τον πόλεμο στο Ιράν.

Λίγες ώρες μετά το επεισόδιο στο Καπιτώλιο, η κυβέρνηση Τραμπ ζήτησε από το Κογκρέσο πρόσθετο κονδύλι περίπου 70 δισ. δολαρίων για την κάλυψη των δαπανών που απαίτησε ο πόλεμος με το Ιράν. Ο προϋπολογισμός του Πενταγώνου ανερχόταν ήδη σε 967 δισ. δολάρια, χωρίς να υπολογίζεται το πρόσθετο ποσό.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή

Editor’s Pick

ΤΙ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΟΙ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΕΣ

MHT