Ιράν και ΗΠΑ διαφωνούν για τα συμφωνηθέντα στην Ελβετία

Ιράν και ΗΠΑ διαφωνούν για τα συμφωνηθέντα στην Ελβετία

Συντηρείται η αβεβαιότητα γύρω από τις διαπραγματεύσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί με αντικείμενο τα καίρια, εκκρεμή ζητήματα του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος και της άρσης των αμερικανικών κυρώσεων

3' 32" χρόνος ανάγνωσης

Αντικρουόμενες εκδοχές για τα συμφωνηθέντα στην Ελβετία παρουσίασαν χθες Ουάσιγκτον και Τεχεράνη, με αποτέλεσμα να συντηρείται η αβεβαιότητα γύρω από τις διαπραγματεύσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί με αντικείμενο τα καίρια, εκκρεμή ζητήματα του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος και της άρσης των αμερικανικών κυρώσεων.

Με ανάρτησή του στο Διαδίκτυο, ο Ντόναλντ Τραμπ ισχυρίστηκε ότι «το Ιράν συμφώνησε πλήρως να επιτρέψει επιθεωρήσεις του πυρηνικού του προγράμματος στο ανώτατο επίπεδο και για μεγάλο διάστημα στο μέλλον». Στην ίδια ανάρτηση, υποστήριξε ότι τα δεσμευμένα ιρανικά κεφάλαια που απελευθερώνει το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών «θα πάνε σε λογαριασμό μεσεγγυητών, ελεγχόμενο από τις ΗΠΑ, και θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά τροφίμων και φαρμάκων, αποκλειστικά από τις ΗΠΑ». Σε παρεμφερές μήκος κύματος είχε κινηθεί μία ημέρα νωρίτερα ο Αμερικανός αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς, ο οποίος ηγήθηκε της αμερικανικής αντιπροσωπείας στις συνομιλίες της Κυριακής και της Δευτέρας, στο Μπούργκενστοκ της Ελβετίας.

Απαντώντας στους ισχυρισμούς του Λευκού Οίκου, ο εκπρόσωπος του ιρανικού ΥΠΕΞ Εσμαΐλ Μπαγκεΐ δήλωσε χθες ότι η διαπραγματευτική ομάδα της χώρας του δεν συναντήθηκε με τον επικεφαλής της Διεθνούς Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (ΙΑΕΑ), Ραφαέλ Γκρόσι, στο Μπούργκενστοκ. Επιπλέον, προσέθεσε ότι το Ιράν δεν έχει επί του παρόντος σχέδια να επιτρέψει στους επιθεωρητές του ΟΗΕ να επιστρέψουν στη χώρα, συνδέοντας τις σχετικές αποφάσεις με τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων.

Νωρίτερα, ο πρεσβευτής του Ιράν στα Ηνωμένα Εθνη, στη Γενεύη, είχε διαψεύσει τους ισχυρισμούς του Αμερικανού προέδρου για τον τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιηθούν τα υπό απελευθέρωση ιρανικά κεφάλαια. «Το Ιράν είναι η μόνη χώρα που θα αποφασίσει τι θα κάνει με αυτά τα κεφάλαια, επομένως απορρίπτω κάθε ισχυρισμό περί οποιουδήποτε ρόλου άλλης χώρας στη λήψη των σχετικών αποφάσεων», επισήμανε ο Αλί Μπαχρεϊνί.

Ο Ιρανός διπλωμάτης, πάντως, έσπευσε να προσθέσει ότι υπήρξε «σημαντική πρόοδος» στις διαβουλεύσεις του προηγούμενου διημέρου και έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τη συγκρότηση δύο ομάδων εργασίας που θα ασχοληθούν με το πυρηνικό ζήτημα και με τις κυρώσεις.

Ο Ρούμπιο προσπαθεί να καθησυχάσει τους συμμάχους της Ουάσιγκτον στον Κόλπο, τη στιγμή που υπάρχει ιρανικό σχέδιο για μελλοντικό έλεγχο των Στενών του Ορμούζ με το Ομάν.

Για τον Λίβανο

Σε άλλες δηλώσεις του, ο Μπαχρεϊνί τόνισε ότι ο Λίβανος αποτελεί «αναπόσπαστο τμήμα» της προσωρινής συμφωνίας για εκεχειρία μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν. «Οτιδήποτε συμβαίνει στον Λίβανο επηρεάζει την όλη διαδικασία, επομένως οι ΗΠΑ οφείλουν να χρησιμοποιήσουν όλη τη δύναμη πίεσης που διαθέτουν ώστε το Ισραήλ να σταματήσει τις επιθέσεις του», υπογράμμισε. Οι επιχειρήσεις του ισραηλινού στρατού εναντίον της Χεζμπολάχ έχουν σε μεγάλο βαθμό «παγώσει» από την Κυριακή, αλλά χθες δύο άοπλοι Λιβανέζοι έχασαν τη ζωή τους από πυρά Ισραηλινών στρατιωτών στη συνοικία Αλ Ντέιρ της πόλης Ναμπατίγια.

Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, εν τω μεταξύ, ταξίδεψε χθες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, πρώτο σταθμό περιοδείας του, που έχει στόχο να ενημερώσει και να καθησυχάσει τους συμμάχους των ΗΠΑ στον Περσικό Κόλπο για την προκαταρκτική συμφωνία της χώρας του με το Ιράν. Κατά την άφιξή του χθες στα Εμιράτα, δήλωσε ότι το Ιράν δεν μπορεί να επιβάλει διόδια στα Στενά του Ορμούζ αφού κάτι τέτοιο, όπως υποστήριξε ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας, θα ήταν αντίθετο με το διεθνές δίκαιο.

Επόμενοι σταθμοί του Αμερικανού ΥΠΕΞ θα είναι το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν, ενώ θα συναντηθεί και με εκπροσώπους του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου, το οποίο περιλαμβάνει επίσης τη Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και το Ομάν. Οι αραβικές χώρες του Κόλπου φιλοξενούν σημαντικές αμερικανικές βάσεις, δέχτηκαν σοβαρά πλήγματα από το Ιράν στη διάρκεια του πρόσφατου πολέμου και υποχρεώνονται τώρα να σταθμίσουν εκ νέου τις σχέσεις τους τόσο με την Ουάσιγκτον όσο και με την Τεχεράνη.

Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής των Ιρανών διαπραγματευτών και πρόεδρος του ιρανικού κοινοβουλίου Μοχάμεντ Μπαγκέρ Καλιμπάφ βρισκόταν στη Μουσκάτ, όπου είχε συναντήσεις με τον σουλτάνο του Ομάν, Χαϊτάμ μπιν Ταρίκ, και άλλους αξιωματούχους. Μετά τις συνομιλίες, οι δύο χώρες εξέδωσαν κοινή δήλωση, με την οποία ανακοίνωσαν τη συγκρότηση ομάδας εργασίας με την εμπλοκή των δύο υπουργών Εξωτερικών και αντικείμενο τον σχεδιασμό της μελλοντικής διαχείρισης της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ, «συμπεριλαμβανομένου του κόστους των ναυτιλιακών υπηρεσιών». Το Ιράν έχει δηλώσει κατ’ επανάληψιν ότι εννοεί να επιβάλει, σε συνεργασία με το Ομάν, τέλη στα πλοία που θα περνούν από τα Στενά, κάτι που οι Αμερικανοί σε πρώτη φάση απέρριπταν κατηγορηματικά, αν και το μνημόνιο συνεννόησης αφήνει ανοιχτό αυτό το ενδεχόμενο.

REUTERS, A.P.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή

Editor’s Pick

ΤΙ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΟΙ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΕΣ

MHT