Η προθεσμία για τον καθαρισμό των οικοπέδων ολοκληρώθηκε αλλά χιλιάδες τόνοι βιομάζας παραμένουν σε δρόμους και δημόσιους χώρους μέχρι να μαζευτούν από τα συνεργεία των δήμων. Ταυτόχρονα, οι καθαρισμοί σε περιαστικά δάση, όπως αυτό του Υμηττού, δεν έχουν ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος μιας πυρκαγιάς να μην έχει μειωθεί στον επιθυμητό βαθμό.
Φέτος έγιναν 765.489 δηλώσεις καθαρισμού οικοπέδων, ένας αριθμός κατά τι αυξημένος σε σύγκριση με τις περίπου 700.000 δηλώσεις που έγιναν το 2025. Αυτό σημαίνει, ωστόσο, ότι περίπου 500.000 οικόπεδα έχουν μείνει ακαθάριστα, καθώς υπολογίζεται ότι ο συνολικός αριθμός τους σε όλη τη χώρα είναι περίπου 1,2-1,3 εκατομμύριο.
Πού βρίσκονται οι χιλιάδες τόνοι βιομάζας;
Το ζήτημα δεν είναι μόνο ο αριθμός των οικοπέδων που δεν καθαρίστηκε, αλλά κυρίως το πού βρίσκονται οι χιλιάδες τόνοι βιομάζας που παράχθηκε από τους καθαρισμούς. Σε πολλές περιπτώσεις, η απάντηση είναι ότι έχουν αφεθεί, ανεξέλεγκτα, έξω από τις ιδιοκτησίες των πολιτών, σε πεζοδρόμια και σε άλλους δημόσιους χώρους. Μέχρι να απομακρυνθεί από τους δήμους, όλη αυτή η βιομάζα αποτελεί επικίνδυνη καύσιμη ύλη σε περίπτωση πυρκαγιάς.
Μια πυρκαγιά θα μπορούσε να απειλήσει άμεσα τον Υμηττό, όπου οι καθαρισμοί δεν βρίσκονται στο επιθυμητό επίπεδο, αν και βρισκόμαστε στην καρδιά της αντιπυρικής περιόδου. Ο αντιδήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης Βασίλης Κρητικός εκφράζει στην «Κ» την ανησυχία του για τις περιοχές του δήμου που βρίσκονται στο όριο του βουνού, μια έκταση περίπου 2.500 στρεμμάτων. «Ο καθαρισμός των δασών και των δασικών ορεινών όγκων είναι αρμοδιότητα του δασαρχείου. Επικουρικά, ο Σύνδεσμος Προστασίας και Ανάπτυξης του Υμηττού έχει αναλάβει να καθαρίζει σημεία όπως οι δασικοί δρόμοι και σε απόσταση λίγων μέτρων από αυτούς, για να αποφευχθεί η πυρκαγιά εξαιτίας ενός τσιγάρου που θα πετάξει κάποιος. Εχει αναλάβει επίσης τον καθαρισμό των χώρων συνάθροισης που βρίσκονται στον Υμηττό», λέει ο κ. Κρητικός, τονίζοντας ότι αυτοί οι χώροι δεν έχουν καθαριστεί.

Ο πρόεδρος του ΣΠΑΥ και δήμαρχος Παιανίας Ισίδωρος Μάδης απαντά ότι το επόμενο διήμερο θα έχει ολοκληρωθεί ο καθαρισμός στις περιοχές του Υμηττού που γειτνιάζουν με τον Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης. Στη συνέχεια, θα γίνει καθαρισμός στους Δήμους Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Μαρκοπούλου Μεσογαίας και Παιανίας, που θα ολοκληρωθεί την επόμενη εβδομάδα. «Τα συνεργεία ξεκινούν τους καθαρισμούς στις αρχές Ιουνίου», λέει στην «Κ» και προσθέτει ότι «φέτος δεν ήταν δυνατόν να ξεκινήσουμε νωρίτερα εξαιτίας των βροχών που έπεφταν μέχρι το τέλος Μαΐου».
Αγώνας δρόμου
Οι δήμαρχοι περιοχών της Αττικής που γειτνιάζουν με δασικές εκτάσεις λένε στην «Κ» ότι γίνεται αγώνας δρόμου για να μαζευτεί η βιομάζα και εκτιμούν ότι ίσως χρειαστούν άλλες δύο εβδομάδες μέχρι να ολοκληρώσουν το έργο τους. Ο κ. Μάδης τονίζει ότι οι υπηρεσίες του δήμου εργάζονται ασταμάτητα. «Υπάρχει μια μερίδα πολιτών που συνεργάζεται με τον δήμο. Αυτοί πληρώνουν ένα παράβολο για να μαζέψουμε τα κλαδιά, τα φύλλα και την υπόλοιπη καύσιμη ύλη που έβγαλαν από το οικόπεδό τους και να τη μεταφέρουμε στη Φυλή», λέει. Προσθέτει, ωστόσο, ότι παρατηρούνται και φαινόμενα προς αποφυγή, με πολίτες που έχουν καθαρίσει το οικόπεδό τους να αφήνουν τη βιομάζα έξω από γειτονικές ιδιοκτησίες ή σε δημόσιους χώρους, για να μεταφέρουν την ευθύνη της αποκομιδής της.

«Είναι λίγοι αυτοί που ανταποκρίθηκαν στο 100% της υποχρέωσής τους. Από τον καθαρισμό των οικοπέδων παράγονται τεράστιες ποσότητες ύλης που πρέπει να μεταφερθεί. Και στο τέλος υπάρχει ένα υπέρμετρα μεγάλο κόστος που επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του δήμου, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική βοήθεια από το κράτος», λέει ο κ. Μάδης.
Δουλεύουμε όλη την εβδομάδα με επτά αρπάγες και δεν έχουμε μαζέψει ούτε το 20%. Το παλεύουμε όσο περισσότερο γίνεται και ελπίζουμε να έχουμε ολοκληρώσει τη δουλειά μας μέχρι τις 10 Ιουλίου, αν οι πολίτες σταματήσουν να καθαρίζουν τα οικόπεδά τους. Κάποιοι συνεχίζουν παρά το γεγονός ότι έχει εκπνεύσει η προθεσμία για τη δήλωση.
Αντίστοιχες εικόνες παρατηρεί και ο αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Διονύσου Γρηγόρης Ισσαρης. Ο Διόνυσος έχει την ιδιαιτερότητα να εκτείνεται σε περιοχές που μπαίνουν τόσο στην Πεντέλη όσο και στην Πάρνηθα και επομένως η ανάγκη για αποτελεσματικούς καθαρισμούς των οικοπέδων είναι επείγουσα. Το μήνυμα έχει περάσει στους κατοίκους και φαίνεται ότι φέτος θα καθαριστεί το 90% των οικοπέδων που βρίσκονται στα όριά του. Το θετικό, τονίζει ο κ. Ισσαρης, είναι ότι οι δασικές εκτάσεις στην Πεντέλη έχουν καθαριστεί σε ικανοποιητικό βαθμό. Το πρόβλημα είναι αλλού.
«Ειδικά τις τελευταίες 20 ημέρες πριν από τη λήξη της προθεσμίας κυριαρχούσε η τρέλα για να καθαριστούν περίπου 8.000 οικόπεδα, τα οποία βρίσκονται σε εκτάσεις που είναι κατάφυτες με πεύκα, πουρνάρια και σκίνα, και όπου η βλάστηση αναπτύχθηκε ακόμα περισσότερο λόγω των βροχοπτώσεων. Σε αυτό το διάστημα μαζεύτηκε τεράστιος όγκος βιομάζας, τον οποίο οι πολίτες καθάριζαν και στη συνέχεια πετούσαν έξω από το οικόπεδό τους», λέει ο κ. Ισσαρης.
Ο αντιδήμαρχος Διονύσου αναφέρει ότι η αποκομιδή αυτού του όγκου θα είναι χρονοβόρα και επίπονη. «Δουλεύουμε όλη την εβδομάδα με επτά αρπάγες και δεν έχουμε μαζέψει ούτε το 20%. Το παλεύουμε όσο περισσότερο γίνεται και ελπίζουμε να έχουμε ολοκληρώσει τη δουλειά μας μέχρι τις 10 Ιουλίου, αν οι πολίτες σταματήσουν να καθαρίζουν τα οικόπεδά τους. Κάποιοι συνεχίζουν παρά το γεγονός ότι έχει εκπνεύσει η προθεσμία για τη δήλωση».

