Στα τέλη του 2026, αλλά με κάποιους αστερίσκους, τοποθετείται πλέον η ολοκλήρωση του κτηματολογίου. Οι βασικότεροι από αυτούς αφορούν στην εξέταση των χιλιάδων αντιρρήσεων για τους δασικούς χάρτες, που εκτιμάται ότι θα «κλείσει» στο τέλος του 2027, καθώς και στην οριστικοποίηση του κτηματολογίου σε περιοχές όπου ακόμη υπάρχει μικρή συμμετοχή των πολιτών στην κτηματογράφηση, όπως η Κρήτη. Πάντως το 99% της επικράτειας έχει πλέον ΚΑΕΚ, δηλαδή αριθμό ταυτότητας του ακινήτου.
Το εθνικό κτηματολόγιο μπήκε και αυτό σε προεκλογικούς ρυθμούς. Χθες πραγματοποιήθηκε εκδήλωση με την παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, καθώς και τεσσάρων υπουργών (Κωστής Χατζηδάκης, Δημήτρης Παπαστεργίου, Σταύρος Παπασταύρου, Ακης Σκέρτσος), το θέμα της οποίας ήταν η επιτυχημένη πορεία του έργου. Μάλιστα, όλα τα κυβερνητικά στελέχη που έλαβαν τον λόγο φρόντισαν να τονίσουν τη σημασία του έργου στην οικονομική δραστηριότητα, εννοώντας την κτηματαγορά και την οικοδομή: «Το κτηματολόγιο, η χωροταξία και η πολεοδομία είναι οι αλληλένδετοι πυλώνες για την οργάνωση του χώρου και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Και τα δύο αποτελούν βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη», ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Παπασταύρου. Αργότερα ο πρωθυπουργός έκανε την ίδια αναφορά: «Η Νέα Δημοκρατία είναι ταυτισμένη με την προστασία της ιδιοκτησίας και αναγνωρίζει την αναπτυξιακή της σημασία».
Πότε, λοιπόν, θα ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο; Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν χθες, στο 99% της επικράτειας έχει γίνει ανάρτηση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων, δηλαδή οι ιδιοκτησίες έχουν αποκτήσει τον περίφημο ΚΑΕΚ. Το κτηματολόγιο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026 – βεβαίως η εξέταση των αντιρρήσεων επί των δασικών χαρτών (έργο άμεσα συνδεδεμένο με το κτηματολόγιο) προχωράει ακόμη με αργούς ρυθμούς. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, από τις 466.000 αντιρρήσεις που υποβλήθηκαν έχει έως τώρα εξεταστεί το 51%. Στο ένα τρίτο της χώρας η εξέταση έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, όπως σε Μακεδονία, Ηπειρο και Δυτική Ελλάδα, ενώ υστερεί σημαντικά στην Κρήτη, στην Ανατολική Αττική και στην Πελοπόννησο.
Εκτιμάται ότι οι δασικοί χάρτες θα κλείσουν έως το τέλος του 2027. Εκκρεμεί η λήψη απόφασης για τις περιοχές που εξαιρέθηκαν από την ανάρτηση (όπως οι «οικιστικές πυκνώσεις»), για τις οποίες αναμένεται νομοθετική ρύθμιση. Οπως ανέφερε ο αρμόδιος για το κτηματολόγιο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Χρήστος Δερμετζόπουλος, σήμερα στο λειτουργούν κτηματολόγιο έχουν εγγραφεί 27,8 εκατ. ιδιοκτησιακά δικαιώματα, ενώ το 2025 διεκπεραιώθηκαν 650.000 πράξεις.
Την πρόοδο του έργου επικρότησε ο πρωθυπουργός, υπενθυμίζοντας ότι πριν από δύο κυβερνητικές θητείες (το 2019) το έργο είχε παραλειφθεί στο 38% και πλέον βρίσκεται στο 99%. «Είναι ίσως η πιο εμβληματική μεταρρύθμιση και συμβολίζει τις προσπάθειες της κυβέρνησης να ξεπεραστούν οι παθογένειες που έρχονται από το παρελθόν», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης. «Θέλουμε έως το 2030 να έχουμε αντιμετωπίσει όλες τις παθογένειες που μας ταλάνιζαν».
Ο πρωθυπουργός μίλησε και για το σχέδιο μεταφοράς των πολεοδομιών στη δομή του κτηματολογίου. «Το τελικό όραμά μας είναι ένας μεγάλος ψηφιακός χάρτης, όπου θα μπορείς να μπαίνεις με τον ΚΑΕΚ του ακινήτου και να βρίσκεις αν και τι μπορείς να χτίσεις. Και η ψηφιακή παρακολούθηση όλης της δόμησης». Ενδιαφέρον είχε η αναφορά του στην ανάγκη ύπαρξης ασφάλειας δικαίου από τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης. «Οταν το ΣτΕ κρίνει εκ των υστέρων ότι υπάρχει πρόβλημα και κρίνει κάτι αντισυνταγματικό, αυτό δημιουργεί αβεβαιότητα», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι το πώς αυτό θα προληφθεί, αποτελεί αντικείμενο της δρομολογούμενης συνταγματικής αναθεώρησης.

