Από μία άποψη, δεν είναι κακή η πρόταση των κομμάτων της αντιπολίτευσης για τα δωρεάν εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αν η ΕΡΤ έκανε ένα γκάλοπ δρόμου, σαν αυτά που συνηθίζει όταν η κυβέρνηση εξαγγέλλει τα pass και άλλες μικροπαροχές, όλοι θα απαντούσαν «έ, ό,τι και να δώσει καλό είναι…».
Θα συμφωνήσουμε ότι η μικροπαροχή που υπόσχονται το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ εντάσσεται στο επικοινωνιακώς εύσχημο «Τζάμπας 1» και «Τζάμπας 2» που εκστόμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Αλλά αναρωτιόμαστε τι θα έλεγε ακούγοντας τον εαυτό του πέρυσι στο TikTok: «Αν έχεις γεννηθεί το 2005 ή το 2006, έχεις 150 ευρώ! Η πλατφόρμα Youthpass άνοιξε. Πού μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις; Στον τουρισμό, στον πολιτισμό και στις μεταφορές, δηλαδή ξενοδοχεία, ακτοπλοϊκά, αεροπορικά, λεωφορεία…» (5.4.2025).
Βεβαίως, η πρόταση της αντιπολίτευσης έχει κοσμοπολίτικο αέρα. Την ίδια υπόσχεση έδωσε και ο νεοεκλεγείς δήμαρχος της Νέας Υόρκης Ζοράν Μαμντάνι, μόνο που αυτός έχει συγκοινωνίες για να υποσχεθεί. Το μετρό της Νέας Υόρκης έχει 36 γραμμές, της Αθήνας τρεις. Το πρώτο έχει 1.370 χλμ. τροχιάς, το δεύτερο 91,7 χλμ. Το κυριότερο: Το μετρό της Νέας Υόρκης εξυπηρετεί όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, ενώ στην Ελλάδα θεωρήθηκε μεγάλη κατάκτηση το γεγονός ότι οι γραμμές 2 και 3 λειτουργούν και το βράδυ του Σαββάτου· η γραμμή 1 σταματάει τα μεσάνυχτα.
Αναφερόμαστε στο μετρό της Αθήνας, που είναι η κορωνίδα των δημόσιων συγκοινωνιών για να επισημάνουμε ότι «άλλα τα μάτια του Ζοράν και άλλα του Νίκου ή του Αλέξη». Οπως εξηγούσε εν εκτάσει το ρεπορτάζ της κυριακάτικης «Καθημερινής», το εισιτήριο είναι το μικρότερο των προβλημάτων που έχουν τα ΜΜΜ. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Αθανάσιος Τσιάνος ορθώς επεσήμανε ότι «αν τα μέσα μαζικής μεταφοράς που έχουμε δεν είναι αξιόπιστα και γρήγορα, όποιο και να είναι το εισιτήριο, δεν θα τα χρησιμοποιήσει ο κόσμος. Εξάλλου, τα ποσά που πληρώνουν οι πολίτες για τη χρήση του αυτοκινήτου έναντι της χρήσης της δημόσιας συγκοινωνίας είναι πολλαπλάσια και πάλι δεν επιλέγουν να εγκαταλείψουν το Ι.Χ.» («Καθημερινή», 21.6.2026).
Εκλογές έρχονται και θα ακούσουμε πολλά. Και «pass» και «δωρεάν». Μπορεί να ισχύει το «ε, ό,τι και να δώσει καλό είναι…», αλλά δεν λύνουν κανένα πρόβλημα. Τα δωρεάν εισιτήρια θα ήταν μια γενναία οικονομική ελάφρυνση αν υπήρχαν ΜΜΜ που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν. Η μεταφορά των πολιτικών Μαμντάνι στο υπάρχον ελληνικό δίκτυο μοιάζει με εκείνες τις ελαιογραφίες της Ελλάδας του 19ου αιώνα, όπου διάφοροι εμφανίζονταν με «φράγκικα ρούχα», αλλά δεν αποχωρίζονταν τα τσαρούχια.

